Gimnàstica Abdominal Hipopressiva

“Aquesta és la idea central de la meva vida: no donar mai el món per fet, assumir-lo amb humilitat i gratitud, la qual cosa consisteix en veure-ho tot, fins allò que pot semblar el més normal de tot, com a inesperat i immerescut.”

Los porqués de un escriba filósofo – G.K Chesterton

HISTÒRIA

La tècnica va ser descrita pel Dr. Marcel Caufriez el 1980 quan es va adonar que els mètodes que s’estaven utilitzant per enfortir els abdominals durant el post-part provocaven alteracions en l’estàtica pelviana. A través de l’observació i l’exploració, va anar descobrint que amb l’activació del múscul serrat anterior, s’obria també la caixa toràcica amb la conseqüent relaxació del diafragma i ascens dels òrgans interns.

Llavors, la Gimnàstica Abdominal Hipopressiva va sortir com alternativa per a tonificar la musculatura abdominal, però al 2010 ja es va començar a considerar un dels futurs pilars en el tractament i la prevenció de la salut, la’stètica i el rendiment esportiu.

GIMNASIA ABDOMINAL HIPOPRESSIVA (GAH)

És un conjunt de tècniques posturals que disminueixen les variacions de pressió dins l’abdomen i activen fibres musculars de la pròpia faixa abdominal i del sòl pelvià a través de la sinergia (co-activació) que existeix entre el múscul transvers abdominal i el periné. A més a més, donen molta importància al ritme, ja que permet la integració en forma d’una emoció, i a la repetició que afavoreixen la memorització i l’automatització de la tècnica.

La posició en la qual es realitza els exercicis és fonamental. Consisteix en adelantar el pes i flexionar una mica els genolls per a desplaçar el centre de gravetat cap endavant i cap amunt, així disminuïm la pressió abdominal i activem la faixa abdominal.

També s’activen altres músculs de l’esquena i de les espatlles degut a la posició específica dels braços i de les escàpules, així com també amb l’elongació del coll i del cap donant l’efecte de “créixer cap amunt”.

La forma en què es respira durant els exercicis col·loca el diafragma en una posició alta, i per tant que disminueix la pressió abdominal sobre les vísceres.

A més a més, té efectes a nivell del sistema nerviós, sobretot el sistema nerviós autònom, a traves de l’apnea (interrupció temporal de la respiració). Alguns d’aquestes efectes són:

  • Disminució de l’activitat de la bufeta, que produeix una disminució de les ganes d’anar a orinar.
  • Contracció del recte, que millora la continència dels gasos i la femta.
  • Augment de la tensió arterial diastòlica.
  • Reprogramació del sistema nerviós a través del ritme específic dels exercicis.

sin-titul2o

INDICACIONS (en què ens pot ajudar?)

Tenint en compte el que s’ha explicat anteriorment, ens pot ajudar en:

Post-part

  • Ajuda a la reducció del contorn abdominal ja que enforteix la faixa natural del cos.
  • Millora la postura corporal, que s’ha vist alterat durant l’embaràs.
  • Serveix com a complement del tractament de la incontinència urinària i fecal al millorar el to del periné, disminuir l’activitat vesical i augmentar el to del recte.
  • Afavoreix el tancament de la vagina, motiu pel qual millora el plaer durant les relacions sexuals.

Problemes ano-rectals

  • En cas d’hemorroides, descomprimeix el sistema vascular amb la normalització de las pressions abdominals i això ajuda a què les hemorroides s’encongeixin.
  • En el restrenyiment distal, activa el sistema nerviosa simpàtic, que és el que s’encarrega de la contracció del recte i mobilitzarà les vísceres facilitant l’evacuació.

Incontinència urinària o fecal

  • En cas de bufetes hiperactives, disminueix la seva activitat.
  • En cas d’hipotonia muscular que dificulta retenir l’orina, els gasos o la femta de forma voluntària.

Dolor a l’esquena

  • La competència de la faixa abdominal i el sòl pelvià són imprescindibles per a una posició correcta per a l’esquena.
  • La caiguda visceral suposa la pèrdua de suport d’una de les columnes pneumàtiques que té el cos per al seu suport, contra la gravetat; motiu pel qual evitant-la disminuirem els mals d’esquena.

Després d’una cirurgia abdominal

  • Ajudarà a re-harmonitzar les pressions i tonificarà la faixa abdominal.
  • Prevenció de hèrnies, ja que ajudarà a normalitzar la distribució de las pressions abdominals, sobretot en cas d’hèrnia inguinal.

Sistema circulatori

  • Afavoreix el retorn venós al disminuir la pressió intra-abdominal, el que preveu l’aparició de varius o, inclús les millora.
  • Produeix un efecte de bombeig i de venturi en el sistema venós.

Estètica

  • Redueix la cintura.
  • Ajuda a tenir un ventre més pla.
  • Contribueix a tenir una postura elongada, enlloc de encorbada i caiguda.

CONTRAINDICACIONS

Efectivament els hipopressius no els pot fer tothom, a més a més en alguns casos està contraindicat fer-los:

  • En el cas d’embaràs per les contraccions uterines que provoca.
  • En el cas de persones hipertenses ja que hi ha risc d’augment de la tensió arterial diastòlica per la participació del sistema nerviós simpàtic.

Recorda que el més adequat és acudir a un fisioterapeuta especialitzat per aprendre correctament la tècnica, però un cop ja s’adquireix l’hàbit és una practica que es pot fer a casa i que, fins i tot, es pauta realitzar diàriament.

Actualment hi ha molts vídeos interessants en què expliquen la tècnica i aplicacions. Us deixo aquest:

sin-titulo

BIBLIOGRAFIA

Marta S.

2 thoughts on “Gimnàstica Abdominal Hipopressiva

  1. Retroenllaç: Prolapse – Apapatxar

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s